November 8, 2019
Mobiel betalen is een van de nieuwste betaalmethoden, waaronder betalen via een mobiele telefoon. Het is direct en veiliger dan contant betalen.
Er zijn veel manieren waarop consumenten kunnen betalen voor de goederen en diensten die ze kopen. Consumenten kunnen kiezen uit een van de vele betaalmogelijkheden die voor hen beschikbaar zijn. De belangrijkste vormen van betaling zijn contant, kaarten en mobiele betalingen. Mobiel betalen is een nieuwe trend die gedreven wordt door mobiele telefoons.
Mobiel betalen is de nieuwste technologie die consumenten het gedoe bespaart om contant geld of kaarten mee te nemen. Het stelt consumenten in staat om te winkelen en te betalen via platforms op hun mobiele telefoons. De belangrijkste drijfveren van deze betaalmethode zijn de opkomst van e-commerce, groei in abonnementen voor mobiele telefoons en innovaties die deze betalingen mogelijk maken.
Bij mobiele betalingstechnologie kopen klanten hun goederen of diensten en betalen ze rechtstreeks vanaf hun eigen bankrekeningen of mobiele portemonnee met hun mobiele telefoons aan de leveranciers. Sommige van de technologieën die worden gebruikt om deze overdrachten mogelijk te maken, zijn QR-codes, streepjescodes of andere door de consument geïnitieerde overdrachten, waaronder USSD.
In de meeste gevallen zijn mobiele betalingen direct. Dit betekent dat de rekening van de klant onmiddellijk wordt gedebiteerd en de leveranciersrekening wordt gecrediteerd. Mobiel betalen begon in de ontwikkelde wereld. Toch groeit het zeer snel in opkomende markten zoals China en India, waarbij QR-codetechnologie de overhand heeft in deze twee markten.
Mobiele betalingen hebben veel voordelen ten opzichte van contante en kaartbetalingen. Ten eerste zijn mobiele betalingen snel en gemakkelijk. Het is direct en leveranciers hoeven niet te wachten om te worden gecrediteerd. Mobiel betalen is ook erg veilig. Hierdoor hoeven klanten niet meer rond te lopen met geld dat gestolen kan worden.
Tenzij de klant zijn wachtwoord deelt, heeft een derde geen toegang tot zijn mobiele betalingsplatforms. Met de mobiele betaalmethode kunnen klanten ook in het comfort van hun huis betalen. Ten slotte stelt de mobiele betaalmethode, in tegenstelling tot contante betaling, klanten in staat om hun aankopen bij te houden, waardoor ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
Mobiele betalingstechnologie heeft twee opties; klanten kunnen geld overboeken van hun bankrekeningen naar de rekening van de leverancier, of ze kunnen geld overboeken van hun mobiele portemonnee naar de mobiele portemonnee of bankrekening van de leverancier. Voor beide opties zijn er mobiele apps. Deze apps bieden gemakkelijke toegang tot de fondsen tijdens transacties.
Mobiele betaalapps zijn veilig en gebruiksvriendelijk. Na het downloaden moeten klanten gebruikersauthenticatiegegevens invoeren en de app heeft ook andere beveiligingsfuncties. Afhankelijk van het type portemonnee kan aan consumenten worden gevraagd om hun creditcard- of betaalpasgegevens in te voeren. Hierdoor kunnen de klanten via hun telefoon toegang krijgen tot hun bankrekeningen.